Podstawy pozycjonowania stron internetowych w Google

Autor: Jakub Świergiel 29 października, 2015

seo-pozycjonowanie stron

W tym wpisie chciałbym omówić podstawowe zagadnienia z pozycjonowania. Od podstaw wyjaśnimy czym jest SEO a czym nie jest. Są to podstawy do rozpoczęcia przygody z pozycjonowaniem jak i z e-biznesem, taka wiedza jest niezbędna aby sprawnie kontrolować poczynania firmy pozycjonerskiej.


Podstawowe zagadnienia

SEO – czyli mówiąc najprościej sprawienie, aby dana strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwaniach na konkretne wybrane frazy. Składa się na ten proces wiele zagadnień. Od optymalizacji po linki prowadzące do naszej strony. Dokładna definicja SEO Wikipedia

Frazy kluczowe – słowo bądź klika słów, które są kluczowe dla naszej strony i chcemy żeby pod te frazy nasza storna pojawiała się w wynikach wyszukiwania jak najwyżej.

Optymalizacja – optymalizacja strony czyli zmiana na stronie kodu, treści i linkowania pod wyszukiwarkę. Mamy nad tym całkowitą kontrole, i co najważniejsze działa natychmiastowo po zindeksowaniu.

Indeksacja – czyli zapisanie przez Google strony, co sprawia że uwzględnia naszą stronę w wynikach wyszukiwaniach.

Filtr od Google – nakładają to automaty bądź pracownicy Google za drobne przewinienia. Obniża to naszą stronę w wynikach wyszukiwaniach.

Ban od Google – sprawia że nasza strona jest nieindeksowana przez Google.  Nakładane za nagminne stosowanie black SEO


Co dla Google jest najważniejsze

Google chce wyświetlać najlepsze wyniki dla użytkownika, czyli takie, które zaspokajają jego potrzeby. Dlatego pozycjonowanie nie jest mile widziane przez Google, ale też nie jest jakoś radykalnie karane. Ciągle aktualizowane algorytmy coraz sprawniej wykrywają nieetyczne metody pozycjonerskie, czyli tak zwane black SEO. Dlatego stanowczo odradzam stosowania takich metody, niektóre z nich nadal działają i mogą przynosić dobre rezultaty, ale nigdy nie wiadomo kiedy przestaną i stracimy wszystko co wypracowaliśmy. Dzięki korzystaniu z white SEO mamy pewność że nasze wyniki są długo terminowe i bezpieczne.


Co to jest Black SEO

Są to wszystkie metody, które potępia Google. Techniki spamerskie, oszukiwanie algorytmu Google. Najczęściej takie techniki, utrudniają użytkownikowi korzystanie z internetu. Natrafiają na dziwnie stworzone strony, bądź strony, które nie maja żadnego sensu i nie przekazują żadnej wiedzy. Strony skopiowane, bądź synominizowane, czyli artykuły które przetworzyły automaty, poprzez zastąpienie słów synonimami. Technikami black SEO są farmy linków, czyli strony na których są same linki. SWL czyli system wymiany linków, jest to automat do pozycjonowania, który Google już skutecznie likwiduje. Spamowanie na farach, bogach komentarzami. Jak już pewnie zauważyliście, są to metody bardzo zautomatyzowane, a co za tym idzie, jest to szablonowe i bardzo nienaturalne. Wymaga to bardzo małego nakładu pracy, ale trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chce się ryzykować dostania filtra bądź banu od Google.


Jak zdobywa się linki

Ze względu na to że Google określa wartość linka, ma ogromne znaczenie z jakiej strony link prowadzi do nas. Ogromne znaczenie ma tematyczność serwisu z jakiego jest link. Jeśli załóżmy, prowadzimy bloga na temat budownictwa, a link do naszej strony jest zamieszczony na blogu o tematyce zdrowej żywności, to taki link jest całkowicie nietematyczny i bez wartościowy dla użytkownika. Przecież użytkownik szukający informacji na blogu o zdrowej żywności, nie będzie zainteresowany blogiem o budownictwie.

Ogromne znaczeniem ma także anchortext czyli nazwa linka. Nazwa linka, powinna być taka sama jak fraza kluczowa na którą ten link ma nas pozycjonować. Chodź trzeba uważać, ponieważ Google zaczyna mocno zwracać na ilość takich linków. Nienaturalne jest jeśli 90% linków do naszej strony ma anchortext ze słowem kluczowym. Przeważnie jeśli ktoś linkuje do naszego serwisu, to nie umieszcza on anchorteztu ze słowem kluczowym, na które chcemy się pozycjonować, Google zaczyna karać za nadmierne linkowanie ze słowami kluczowymi. Musimy pamiętać, aby stosunkowo często linkować naszą stronę ze standardowymi anchortext, czyli nazwa naszej strony. Znaczenie ma także tekst, który otacza nasz link. Link umieszczony bez otaczającego go teksu, jest dużo słabszy, tak jak i linki które są otoczone nietematycznym tekstem.


Jak zachować naturalność w pozycjonowaniu

Najważniejsze aby pamiętać że Google chce pokazywać najbardziej wartościowe strony w czołówce wyników. Dlatego musimy zadbać, o to żeby nasza strona była przydatna i wartościowa dla ludzi. Chodź to nie wystarczy żeby mieć wysokie pozycje,

Aby zachować naturalność musimy dywersyfikować źródła linków. Czyli zwracać uwagę, żeby były rożne:

  • domeny i IP
  • anchortext
  • przedrostki linków (www, http://, http://www. itd)
  • linki z obrazków
  • umiejscowienie na stronie
  • rodzaje stron( blogi, strony społecznościowe, fora)

Na co zwracać uwagę podczas optymalizacji strony

Najważniejsze żeby nasz serwis, był przyjazny dla użytkownika. Pamiętajmy o tym podczas optymalizacji, jeśli mamy dylemat czy zrobić coś co będzie lepsze dla użytkownika czy dla Google to zawsze wybierajmy to dla użytkownika. Serwis możne być na pierwszej pozycji w Google, ale co z tego jeśli wszyscy będą z niego uciekać po paru sekundach.

Podstawą jest sprawdzenie naszej strony pod względem:

  1. Unikalność treści
  2. Jakości anchortext
  3. Słów kluczowych w nagłówkach
  4. Zmniejszenie objętości kodu
  5. Zawsze stosujmy zewnętrzny plik CSS
  6. Zachowania standardów W3C
  7. Optymalizacja skryptów, baz danych, czyli szybkości ładowania się naszej strony
  8. Minimalizacja meta tagów
  9. Nawigacji i linkowania wewnętrznego naszego serwisu
  10. Szybki serwer, żeby nasza strona się szybko ładowała
  11. Rezygnacja z flash(Google ma problemy z indeksowaniem jego)
  12. Meta robots i plik robots

Czy pozycjonowanie stron jest legalne?

W prawie polskim nie ma żadnego paragrafu odnośnie pozycjonowania, dlatego uznaje się je za legalne.

Jedynie Google może ukarać za pozycjonowanie, ale nie musimy się niczym martwic dopóki zachowamy naturalność.


Pozycjonowanie jest skomplikowanym i długotrwałym procesem. Wymaga dużej ilości wiedzy jak i czasu. Dlatego tak wiele osób decyduje się zlecić to firmie pozycjoneskiej. Jeśli także Tobie zależy na oszczędzeniu czasu sprawdź ofertę profesjonalne pozycjonowanie stron

Blog Ecreative Group

Celem tego bloga jest przekazane podstawowej wiedzy zakresu e-marketingu i webmasterskiego dla naszych klientów aby łatwiej było im zarządzać swoim biznesem

Polecane
Start E-biznes Blog poświęcony tematyce e-biznesu. Poruszający tematy e-marketingu webmasterskie.